کد مطلب:301388 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:145

حجاب و عفاف حضرت زهرا


1- از انس روایت شده كه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم پرسید: بهترین چیز برای زنان چیست؟ ما ندانستیم چه بگوئیم، علی علیه السلام نزد حضرت فاطمه علیهاالسلام رفته و فرمایش حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم را به او فرمود: زهرا علیهاالسلام فرمود: چرا نگفتی بهترین چیز برای زنان آنست كه مردان را نبینند و مردها نیز ایشان را نبینند علی علیه السلام برگشته و گفته حضرت زهراء را به حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم گفت، حضرت از او پرسید چه كسی این مطلب را به تو گفته است؟. پاسخ داد: فاطمه فرمود: او پاره تن من است. [1] .


2- از جابربن سمره روایت شده است كه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم از راه رسید و نشست و فرمود: فاطمه بیمار است، مردم گفتند خوبست از او عیادت كنیم، حضرت حركت كرده و به راه افتاد تا به در خانه رسید، در بر روی آن حضرت بسته بود، حضرت صدا زد لباسهایت را بپوش كه مردم به دیدار تو آمده اند، زهرا علیهاالسلام گفت: ای پیامبر خدا من جز یك عبا چیزی دیگر ندارم، حضرت پیراهنی را گفته از پشت در به سوی او افكنده، و فرمود: سرت را با این بپوشان، بعد وارد شده و مردم به دنبال آن حضرت نیز وارد شدند، ساعتی نشسته و بیرون آمدند، مردم گفتند، به خدا سوگند دختر پیامبران بدین وضع بسر می برد،حضرت روی برگرداند و فرمود: آگاه باشید او در روز قیامت بانوی زنان است. [2] .

3- رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم از حضرت فاطمه علیهاالسلام پرسید بهترین چیز برای زن چیست؟ فرمود: اینكه او مردی را نبیند و مردی او را نبیند، حضرت او را در آغوش گرفته و این آیه را تلاوت فرمود:

«ذریه بعضها من بعض» (ذریه برگزیده ابراهیم كه بعضی از آنان از بعضی دیگر برترند.)


بره طیبه طاهره

مریم الكبری عفافا و ورع [3] .


نیكوكار، پاكیزه، پاك و در عفاف و پرهیزگاری مریم كبری است.

4- حضرت موسی بن جعفر علیه السلام از پدران بزرگوارش علیهم السلام از حضرت علی علیه السلام نقل می فرماید كه مرد كوری از حضرت زهراء علیهاالسلام اجازه خواست كه نزد آن حضرت برود، حضرت حجاب خود را پوشیده رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم پرسید چرا خود را از او كه تو را نمی بیند پوشانیدی؟ پاسخ داد: اگر او مرا نمی بیند، من كه او را می بینم او بوی مرا استشمام می كند،


رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: گواهی می دهم كه تو پاره تن منی. [4] .

5- و با همین اسناد از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده كه آن حضرت از اصحابش سوال فرمود كه زن چیست؟ گفتند: عوره (به معنای شرم و حیا) است، حضرت فرمود در چه زمانی و چه حالتی او نزدیك تر به پروردگار خود می باشد،اصحاب ندانستند، هنگامی كه حضرت فاطمه این مطلب را شنید فرمود: نزدیكترین حالت او به پروردگارش زمانی است كه در اندورن خانه اش بسر می برد، رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: همانا فاطمه پاره تن است. [5] .


[1] «حليله الاولياء» ج 2/ 41- 42.

[2] «حليله الاولياء» ج 2/ 41- 42.

[3] المناقب، تاليف ابن شهر آشوب ج 3/ 341.

[4] بحارالانوار 43/ 91- 92.

[5] بحارالانوار 43/ 91- 92.